پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
 
 
ساعت :
نویسنده : ZAHERI


انیمیشن کار کمپرسور اسکرو بیتزر

دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



ساعت :
نویسنده : ZAHERI

 مقاله ای کامل در زمینه کمپرسور ها در 136 صفحه.

جهت دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید

http://www.drshokuhi.com/HTML/13/pdf/20-mabani_compressors-www.drshokuhi.com.pdf

:: موضوعات مرتبط: مقاله



مجله مرتبط با تاسیسات
نوشته شده در 90/03/31
ساعت :
نویسنده : ZAHERI
دانلود مطالب شماره های چاپ شده سه مجله مرتبط با تاسیسات. با کلیک بر روی گزینه لیست دانلود می توانید مطالب را با فرمت پی دی اف دریافت کنید









:: موضوعات مرتبط: کتاب، مقاله



ساعت :
نویسنده : ZAHERI
دانلود حل المسائل ریاضی مهندسی اروین کریزیگ


دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



كامپوزيت
نوشته شده در 90/03/31
ساعت :
نویسنده : ZAHERI
بطور كلي به تركيب دو يا چند ماده كه به صورت شيميايي ،مجزا و غير محلول در يكديگر باشند كامپوزيت گفته ميشود . بعبارت ديگر كامپوزيت به موادي اطلاق ميشود كه آميزه اي از مواد با تركيب متفاوت بوده كه اجزاي تشكيل دهنده ي آن هويت خود را حفظ مينمايند . با توجه به اين امر، كامپوزيت از آلياژ فلزي متفاوت  ميباشد .   

جهت دانلود مقاله بصورت پاورپوینت بر روی دانلود کلیک کنید....


دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



ترانسفورماتور
نوشته شده در 90/03/31
ساعت :
نویسنده : ZAHERI
ترانسفورماتور وسیله ای است که انرژی الکتریکی AC را از ولتاژی به ولتاژ دیگردر همان فرکانس تبدیل می کند.

جهت دانلود مقاله بصورت پاور پوینت بر روی دانلود کلیک کنید.


دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



خلاصه‌ای از مقاله
نوشته شده در 90/03/31
ساعت :
نویسنده : ZAHERI
خلاصه‌ای از مقاله

آنالیز روغن
flushing
عدد اسیدی روغن
عدد قلیایی روغن
آزمایش میزان آب در روغن
crackle test
ویسکوزیته (گرانروی)

دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



معرفی سیستم های تهویه مطبوع
نوشته شده در 90/03/31
ساعت :
نویسنده : ZAHERI
معرفی سیستم های تهویه مطبوع

دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



ساعت :
نویسنده : ZAHERI
معرفی انواع نیروگاه در فایل پاورپوینت.

دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



ساعت :
نویسنده : ZAHERI
جزوه آموزشی مکانیک سیالات بصورت فایل پاور پوینت

دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



بارهای برودتی
نوشته شده در 90/03/31
ساعت :
نویسنده : ZAHERI
این مقاله شامل بررسی یک پروژه نمونه می باشد که در آن یک ساختمان با 20 اتاق از نظر بارهای برودتی مورد بررسی قرار گرفته . تمام مراحل کار همراه با جداول و فرمول های استفاده شده به صورت کامل آورده شده است.

مقاله به صورت پاور پوینت و زبان اصلی می باشد.

دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله، جزوه، پایان نامه



ساعت :
نویسنده : ZAHERI
بهینه سازی عملکرد هوا سازها در سیستم های HVAC

کنترل حجم هوا سیستم  VAV     Variable Air Volume

دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



سختی گیر
نوشته شده در 90/03/31
ساعت :
نویسنده : ZAHERI

آب سخت آبی است که حاوی نمك‌هاي معدني از قبيل ترکیبات کربنات‌های هیدروژنی ٬ کلسیم ٬ منیزیم و ... است.

ادامه مقاله ....


دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



ساعت :
نویسنده : ZAHERI
مقاله ای کامل و جامع در مورد شیر های انبساط

در این مقاله توضیحات کاملی در مورد شیر انبساط و نحوه قرار گیری آن در سیکل تبرید داده شده و تمامی اجزای این شیر معرفی گردیده.


دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



مقالات مکانیک
نوشته شده در 90/03/31
ساعت :
نویسنده : ZAHERI

 ديگ بخار   

  سيستم آتش نشاني

 آ بگرم كن ها

  سيستم فاضلاب

  مخازن ذخيره آب

 انواع شير در تاسيسات

  اصطلاحات رايج در تاسيسات

  اساس كار چيلر جذبي

  سرمايش با چيلر جذبي

 سيستم هاي گرمايشي

 تاسيسات روشنايي 

چيلر هاي جذبي شركت ساري پويا     قسمت1       قسمت2      قسمت 3       قسمت 4      قسمت 5

 سيستم كنترل هوشمند موتور خانه

 نگهداري چيلر

 انتخاب ديگ

 مشعل ها

 منابع سوختي

 جاذب هاي رطوبت

 مبرد ها

شناخت لوله و اتصالات

 عملكرد چيلر جذبي (Absorption chiller) و پانل هوشمند خورشيدي

تبريد براي تكنسين هاي HVAC

شرح وظايف و مسووليت هاي مشاغل تاسيساتي 

محاسبات سر انگشتي

نمونه سوالهاي نظام مهندسي

خانگي HVAC نصب - تعمير و نگهداري تجهيزات 

صرفه جويي در انرژي با تاسيسات چيلر سري

بازده انرژي سيستم هاي تهويه مطبوع

تقسيم بندي چيلر ها

برج خنک کن

شيرهاي ترموستاتيک

سرويس کويل ها

زندگي نامه مخترع تهويه مطبوع

هفت اصل در مديريت پروژه ها   

معرفي نرم افزار هاي تاسيساتي  

فهرست بهاي تاسيسات مكانيكي

آخرين پديده هاي تاسيسات

دستگاههاي كوچك تبريد

لوله ها و وصاله ها

نكاتي در مورد چيلر جذبي

اصول كار چيلر تراكمي

رادياتورها

راه بري اجزا تاسيسات

سيستم حرارت مركزي بسته

تشريح لوله كشي ساختمان

آشنايي با قسمت هاي مختلف پكيج

هوا ساز ها

مدیریت هوشمند ساختمان ( Building Management System )   قسمت اول     قسمت دوم    قسمت سوم

مبحث 16 - تاسیسات بهداشتی

کلیاتی در مورد شیر انبساط ( expansion valve)

انرژی خورشیدی

معرفی اکونومایزرها
تهویه مطبوع

 مرجع نمادها و نقشه کشی تاسیسات

کنترل برگشت مبرد مایع در سیستم تبرید تراکمی

روش کار با اهم متر
سیکل تبرید - انگلیسی
جدول تبدیل واحد ها

محاسبات سر انگشتی تاسیسات مکانیکی ساختمان

بوستر پمپ
بررسی سیستم های گرمایش و سرمایش
آیس بانک
بررسی سیستم های برودتی

:: موضوعات مرتبط: مقاله



ساعت :
نویسنده : ZAHERI
راهنمای کاربرد شیر آلات انبساط الکترونیکی در چیلر ها ، پکیج ها ، سردخانه ها و یخچال ها




مطالبی کامل در مورد نحوه کار شیر انبساط الکترونیکی و روش جایگزین آن با شیر های انبساط مکانیکی


شيرهاي انبساط الكترونيكي با كيفيت و دقت بسيار بالا بصورت Step Motor و در ظرفيت هاي بسيار متنوع تا رنج (E6v) 1300KW.

قرارگيري اين شيرها در مدارهاي تبريد و تهويه مطبوع باعث صرفه جويي در مصرف انرژي و بالا بردن راندمان مدار ، و در نتیجه کاهش چشمگیر هزینه های مربوطه شده و سيكل كاملاً تثبيت شده را تضمين مي نمايد.

    افزايش راندمان
    ظرفيت تا 1300 كيلو وات
    افزايش طول عمر كمپرسور و كاهش ميزان استهلاك آنها
    كاهش نوسانات فشار منفي در خروجي اواپراتور نسبت به شيرهاي ترموستاتيك
    کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به انرژی مصرفی




دانلود

:: موضوعات مرتبط: مقاله



ساعت :
نویسنده : ZAHERI
چيلرهاي جذبي از بعضي لحاظ شبيه چيلرهاي تراکمي عمل مي کنند که مهمترين اين شباهتها عبارتند از:
الف - در اواپراتور از گرماي آب تهويه ساختمان براي تبخير يک مبرد فرار در فشار پايين استفاده مي گردد.
ب - گاز مبرد فشار پايين از اواپراتور گرفته شده و گاز مبرد فشار بالا به کندانسور فرستاده مي شود.
ج - گاز مبرد در کندانسور تقطير مي گردد.
د - مبرد در يک سيکل همواره در گردش است.
   
 	تفاوت ها و شباهت های چیلر های جذبی و تراکمی با یکدیگر
 
تفاوتهاي اصلي چيلرهاي جذبي وتراکمي عبارتند از:
الف - چيلرهاي تراکمي براي گردش مبرد از کمپرسور استفاده مي کنند در حالي که چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و به جاي آن از انرژي گرمايي منابع مختلف استفاده کرده و غلظت محلول جاذب را تغيير مي دهند ، همچنان که غلظت تغيير مي کند ، فشار نيز در اجزاي مختلف چيلر تغيير مي کند. اين اختلاف فشار باعث گردش مبرد در سيستم مي گردد.
ب - ژنراتور و جذب کننده در چيلرهاي جذبي جانشين کمپرسور در چيلرهاي تراکمي شده است.
ج - در چيلرهاي جذبي از يک جاذب استفاده مي شود که عموماً آب يا نمک ليتيوم برومايد است.
د - مبرد در چيلرهاي تراکمي يکي از انواع کلروفلئوروکربن ها يا هالوکلروفلئوروکربن ها است در حالي که در چيلرهاي جذبي مبرد معمولاً آب يا آمونياک است.
ه - چيلرهاي تراکمي انرژي مورد نياز خود را از انرژي الکتريکي تأمين مي کنند در حالي که انرژي ورودي به چيلرهاي جذبي از آب گرم يا بخار وارد شده به ژنراتور تأمين مي شود. گرما ممکن است از کوره هواي گرم يا ديگ آمده باشد. در بعضي اوقات از گرماي ساير فرايندها نيز استفاده مي شود مانند بخار کم فشار يا آب داغ صنايع ، گرماي باز گرفته شده از دود خروجي توربين هاي گازي و يا بخار کم فشار از خروجي توربين هاي بخار.
مهمترين مزاياي چيلرهاي جذبي نسبت به چيلرهاي تراکمي عبارتند از:
الف - صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي:
همانطور که گفته شد چيلرهاي جذبي از گاز طبيعي ، گازوئيل يا گرماي تلف شده به عنوان منبع اصلي انرژي استفاده مي کنند و مصرف برق آنها بسيار ناچيز است. به ميزان مصرف برق ، مقايسه و تحليل هاي کمي در فصول بعدي اشاره خواهد شد.
ب - صرفه جويي در هزينه خدمات برق:
هزينه نصب سيستم شبکه الکتريکي در پروژه ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعيين است. يک چيلر جذبي به دليل اينکه برق کمتري مصرف مي کند ، هزينه خدمات را نيز کاهش مي دهد. در اکثر ساختمان ها نصب چيلرهاي جذبي موجب آزاد شدن توان الکتريکي براي مصارف ديگر مي شود.
ج - صرفه جويي در هزينه تجهيزات برق اضطراري:
در ساختمانهايي مانند مراکز درماني و يا سالن هاي کامپيوتر که وجود سيستمهاي برق اضطراري براي پشتيباني تجهيزات خنک کننده ضروري است ، استفاده از چيلر هاي جذبي موجب صرفه جويي قابل توجهي در هزينه اين تجهيزات خواهد شد.
د - صرفه جويي در هزينه اوليه مورد نياز براي ديگ ها:
برخي از چيلرهاي جذبي را مي توان در زمستان ها به عنوان هيتر مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم براي سيستم هاي گرمايشي را با دماهاي تا حد 203 تأمين نمود. در صورت استفاده از اين چيلرها نه تنها هزينه خريد ديگ کاهش مي يابد بلکه صرفه جويي قابل ملاحظه اي در فضا نيز بدست خواهد آمد.
ه - بهبود راندمان ديگ ها در تابستان:
مجموعه هايي مانند بيمارستان ها که در تمام طول سال براي سيستمهاي استريل کننده ، اتوکلاوها و ساير تجهيزات به بخار احتياج دارند مجهز به ديگ هاي بخار بزرگي هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمي کار مي کنند. نصب چيلرهاي جذبي بخار در چنين مواردي موجب افزايش بار و مصرف بخار در تابستان ها شده و در نتيجه کارکرد ديگ ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهي خواهد يافت.
و - بازگشت سرمايه گذاري اوليه:
چيلرهاي جذبي به دليل نياز کمتر به برق در مقايسه با چيلرهاي تراکمي ، هزينه هاي کارکردي را کاهش مي دهند. اگر اختلاف قيمت يک چيلر جذبي و يک چيلر تراکمي هم ظرفيت را به عنوان ميزان سرمايه گذاري و صرفه جويي سالانه از محل کاهش يافتن هزينه هاي انرژي را به عنوان بازگشت سرمايه در نظر بگيريم ، مي توان با قاطعيت گفت که بازگشت سرمايه گذاري صرف شده براي نصب چيلرهاي جذبي با شرايط بسيار خوبي صورت خواهد گرفت.
ز - کاسته شدن صدا و ارتعاشات:
ارتعاش و صداي ناشي از کارکرد چيلرهاي جذبي به مراتب کمتر از چيلرهاي تراکمي است. منبع اصلي توليد کننده صدا و ارتعاش در چيلرهاي تراکمي، کمپرسور است. چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و تنها منبع مولد صدا وارتعاش در آنها پمپهاي کوچکي هستند که براي به گردش درآوردن مبرد و محلول ليتيم برمايد کاربرد دارند. ميزان صدا و ارتعاش اين پمپهاي کوچک قابل صرف نظرکردن است.
ح - حذف مخاطرات زيست محيطي ناشي از مبردهاي مضر:
چيلرهاي جذبي بر خلاف چيلرهاي تراکمي از هيچ گونه ماده Cfc يا Hcfc که موجب تخريب لايه ازن مي شوند ، استفاده نمي کنند. لذا براي محيط زيست خطري ايجاد نمي نمايند. چيلرهاي جذبي غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده مي کنند. يک چيلر جديد در هر شرايطي ،يک سرمايه گذاري بيست و چند ساله است. تغييرات دائمي قوانين و مقررات استفاده از مبردها موجب مي شود تا استفاده از مبردي طبيعي مانند آب در چيلرهاي جذبي گزينه اي بسيار قابل توجه به شمار آيد.
ط- کاستن از ميزان توليد گازهاي گلخانه اي و آلاينده ها:
ميزان توليد گازهاي گلخانه اي (مانند دي اکسيد کربن) که تأثير قابل توجهي در گرم شدن کره زمين دارند و آلاينده ها (مانند اکسيدهاي گوگرد ، اکسيدهاي نيتروژن و ذرات معلق) توسط چيلرهاي جذبي
در مقايسه با چيلرهاي تراکمي بسيار کمتر است.

:: موضوعات مرتبط: مقاله



ساعت :
نویسنده : ZAHERI
تمامي فضاهاي يک بيمارستان اعم از اتاقهاي عمل ، جراحي ، ريکاوري ، بخش هاي بستري ، آزمايشگاهها و ... نياز به گرمايش در زمستان و سرمايش در تابستان را دارند . دما و درصد رطوبت و نياز هواي تازه در بعضي از فضاها داراي اهميت زيادي است و در بعضي از فضاها داراي اهميت كمتري است .
 تحقيقات پزشکي نشان داده شده است که کنترل دما و رطوبت و استفاده از تهويه مطبوع براي معالجه و درمان بيماران بسيار موثر و مفيد است .
تمامي موارد فوق بيانگر اين مطلب است که بحث تهويه مطبوع در بيمارستان علاوه بر ايجاد آسايش انسان هدف درمان را نيز دنبال مي کند .
 همچنين فرق عمده سيستمهاي تهويه بقيه ساختمانها با بيمارستان اين است که شرايط طرح داخل بايستي شرائط تميز و عاري از عفونت و آلودگي باشد
 براي رسيدن به اين هدف بايستي مسير حرکت هوا در تمامي فضاها تحت کنترل باشد .
 
فيلتراسيون هوا و خارج نمودن هواي محيط هاي کثيف و بودار نيز از وظايف طراحان تاسيسات بيمارستان است .
معمولا حساسيت موارد فوق در بيمارستان هايي که داراي بخش سوختگي هستند بيشتر است ،
 سوختگي سبب ايجاد ضعف شديدي در بدن مي شود . بدين جهت در موارد زياد عفونت باعث مرگ و مير اين بيماران مي گردد و بايستي با رعايت اصول کنترل مسير هوا از توزيع آلودگي و عفونت جلوگيري نمود.
دما و درصد رطوبت نسبي
محدوده دما و درصد رطوبت نسبي براي اتاقهاي عمل در تابستان و زمستان دما در محدوده 76 درجه فارنهايت تا 68 درجه فارنهايت و رطوبت نسبي در محدوده 60 – 50 درصد است .
براي بخشهاي بستري در تابستان محدوده دما 86-75 و درصد رطوبت 60-30 است و در زمستان دما 86 درجه فارنهايت و درصد رطوبت در محدوده 60-30 درصد است .
 همچنين در اتاقهاي ريکاوري در تابستان و زمستان دما 75 درجه فارنهايت و محدوده رطوبت بين 60-50 درصد است
 
 
پاتوژن های تنفسی موجود در هوا به سه دسته تقسیم میشوند که شامل قارچها , باکتریها و ویروس هستند قارچها ازنظراندازه بزگترازباکتری ها هستند  باکتریها نیز بزرگتر از ویروسها هستند
 
کلیه باکتریها و قارچهاموجود درهوا توسط فیلترهای میکروبی (یا فیلترهپا با ضریب 3/0میکرون)ازمحیط حذف می شوند.
امابسیاری از ویروس ها کمتر از 3/0میکرون هستندو از فیلترهای هپا عبور می کنند اما بسیار حساس هستند به اشعه UV

لذا برای کاهش بارآلودگی های میکروبی،ویروسی وقارچی باید از سیستمی استفاده شود که مجهز به فیلتر هپا ولامپ UV باشد.
 

عوارض جانبی ناشی از ضعف کیفیت هوای داخل اتاق
 
1- آلرژی
2- بیماری های عفونی و سرماخوردگی های مکرر
3- خستگی و بی حالی بدون دلیل
4- تحریک چشم ها
5- سردرد , سرگیجه و تهوع بدون علت مشخص
6- بیماری های ریوی
 
تقسیم بندی هوای داخل ساختمان
 
هوای جاری : هوایی که داخل اتاق وجود دارد
 
هوای ورودی : هوایی که توسط سیستم های گوناگون به داخل
 ساختمان وارد می شود.
 
هوای خروجی : هوای داخل ساختمان که توسط سیستم های
مختلف به خارج انتقال داده می شود.
دستگاههاي توليدي براي تصفيه هوا
 
دستگاه تصفیه و ضد عفونی هوا : جهت تصفیه وضد عفونی هوای جاری محل
دستگاه هوامثبت یاهواسازمجهز به سیستم های تصفیه و ضدعفونی کننده هوا : جهت تأمین هوای تصفیه و ضدعفونی شده برای بخش های تمیز از قبیل اتاق عمل , ICU,NICU,CLEAN ROOM و...
دستگاه هوا منفی : جهت خروج هوای آلوده واحدها همراه با تصفیه و ضدعفونی
 
مشخصات دستگاه تصفیه و ضد عفونی هوا
              
دستگاه تصفیه و ضد عفونی هوا قادر است هوای محیط را با استفاده از فیلترهای مختلف از جمله هپا و لامپ ماوراءبنفش   بدون  اینکه ماده ای  را به هوا اضافه نماید (ازقبیل ازن و یا یون ) کاملا از وجود هر گونه ذرات یا میکروارگانیسم های مختلف حذف نماید این دستگاها در دومدل ساخته شده :
 الف- ثابت دیواری  
  ب-پرتابل
 
دستگاه تصفيه و ضد عفونی هوامدل پرتابل     Clean tower
 
  این سیتم دارای همان تجهیزات مدل قبل میباشد با این تفاوت که در این مدل هوای محیط از دو
  در یچه موجود در پائین دستگاه به داخل  کشیده می شود وپس از تصفیه و ضد عفونی
 از دریچه موجود دربالاو جلو دستگاه به محیط برمی گردد . علاوه بر این از ظرفیت تهویه ای
 بالاتری نسبت به سیستم قبل برخوردارا است .
 ( برای فضاهایی تا 200 متر مکعب)   
ضمنا پرتابل نیز می باشد .
 
مشخصات دستگاههای هوا مثبت
 
انتقال هواي تازه به داخل ساختمان و رقيق كردن هوا
گرم يا سرد كردن هوايی كه به داخل انتقال ميابد.
ايجاد فشار مثبت برای واحدهایی که نیاز به فشار مثبت دارند مانند اتاق عمل
 حذف ذرات ،گردو غبار، آلاينده های سمی از هوای بیرون
حذف و نابود كردن ويروسها ، ميكروبها ، قارچها و اسپور آنها از هوای ورودی
 
دستگاه هواساز(هوامثبت) مجهزبه کویل گرمایی و سرمایی
دارای رنگ بدنه از نوع اپوکسی ، گوشه های کاملا گرد ، فیلتر هپا و لامپ ماوراء بنفش(مخصوص اتاق عمل وساير واحدهاي تمیز)

:: موضوعات مرتبط: مقاله



عوامل خوردگی کوره
نوشته شده در 90/03/31
ساعت :
نویسنده : ZAHERI
یکي از مشكلات اساسي كه مي تواند باعث بروز مشكل براي كوره ها باشد، خوردگي در نقاط و وسايل مختلف آن است كه ضمن هدر رفتن مقدار زيادي انرژي، آسيب هاي مكانيكي متعددي به كوره وارد مي كند. از آنجا كه هر كوره از بخش هاي متعددي همچون بدنه، اطاقك احتراق (Fire Chamber)، دودكش، مشعل و ساير تجهيزات جانبي تشكيل شده، لذا علل خوردگي و راه حل هاي پيشنهادي در هر يك از بخش ها به طور مجزا مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
     
 	عوامل خوردگی کوره

بدنه: معمولاً بدنه يا ديواره خارجي كوره ها را از ورقه استيل16/3 و كف آن را از ورقه 4/1 مي سازند. در طراحي ها عموماً اتلاف حرارتي از بدنه كوره حدود 2 درصد منظور مي شود. نوع و ضخامت عايق كاري بدنه داخلي كوره بايد طوري در نظر گرفته شود كه دماي سطح خارجي كوره بيش از (1800° F) نشود. اصولاً عايق كاري و عايق هاي به كار رفته در كوره ها از نظر سرويس دهي مناسب، عمر معيني دارند و به مرور زمان ساختمان كريستالي آنها تغيير يافته و ضخامت آنها كم مي شود و اين تغييرات ساختماني سبب تغيير ضريب انتقال حرارت و اتلاف انرژي به بيرون خواهد بود. مطالعات ميكروسكپيك و كريستالوگرافيك چند نمونه عايق كار كرده، با نوع تازه آن مويد اين مطلب است.

در صورتي كه عايق ديواره هاي كوره بر اثر بنايي ناصحيح، عدم انجام صحيح Curing بر مبناي دستورالعمل، حرارت زياد و يا شوك هاي حرارتي ترك بردارد، نشت گازهاي حاصل از احتراق كه عبارتند از: So x، No x، N2،Co2 (درصورتي كه نفت كوره به عنوان سوخت مصرف شود) و بخار آب در لابلاي اين ترك ها و تجمع آنها در لايه بين بدنه كوره و عايق ديواره و سرد شدن تدريجي آنها تا دماي نقطه شبنم، باعث خوردگي بدنه مي شود.
تداوم اين امر ضمن اتلاف مقدار بسيار زياد انرژي (از طريق بدنه كوره به محيط اطراف)، باعث ريختن عايق و در نتيجه اتلاف بيشتر انرژي و گسترش خوردگي بر روي بدنه كوره و ساير نقاط آن خواهد شد.
در يك بررسي ساده بر روي كوره اي كه چندين سال از عمر عايق آن مي گذشت ملاحظه شد كه دماي اندازه گيري شده واقعي سطح كوره در اكثر نقاط بسيار بيشتر از ميزان طراحي است. اين مقدار در بعضي از موارد به (1800° F) نيز مي رسيد.
در اين كوره ضمن جدا شدن عايق از ديواره كوره و گسترش خوردگي در نقاط مختلف بدنه، گرم شدن بدنه كوره نيز موجب خم شدن ديواره ها شده و سرعت خوردگي را افزايش داده و باعث خرابي قسمت هاي مختلف كوره شده است. به طور كلي براي جلوگيري و يا كاهش مشكلات خورندگي بر روي بدنه كوره لازم است به هنگام تعميرات اساسي ضمن توجه به عمر عايق ديواره در صورتي كه عمر آنها از حد معمول گذشته باشد (البته با توجه به درجه حرارتي كه درهنگام كار كردن واحد درمعرض آن بوده اند) آنها را با عايق مناسب و استاندارد تعويض كرد و در صورت وجود ترك (قبل و يا بعد از بنايي)، محل ترك ها را با الياف مخصوص KAOWOOL پر كرد. همچنين در بنايي، عمليات Curing را مطابق دستور العمل انجام داد تا پيوند هيدروليكي در عايق هاي بكار رفته در بنايي، به پيوند سراميكي تبديل شده و ميزان رطوبت باقيمانده در ديواره از 0.4 gr/m2 بيشتر نشود.
البته چنانچه Ceramic Fiber (الياف سراميكي) به عنوان عايق ديواره كوره مورد استفاده قرار گيرد، بدليل عدم نياز به Curing و Drying و سبكي وزن، مشكلات احتمالي استفاده از عايق هاي نيازمند به Curing را نخواهيم داشت. ضمن اين كه عمر بيشتر و چسبندگي بهتري به ديواره، نسبت به ديگر عايق هاي موجود دارند.

تيوب ها يا لوله هاي داخل كوره:
معمولاً كوره ها متشكل از دو بخش RADIATION و CONVECTION هستند كه بايستي ظرفيت گرمايي (DUTY) كوره از نظر درصد، تقريباً به نسبت70 و30 درصد بين اين دو بخش تقسيم شود.
از آنجا كه لازم است سيال به اندازه دماي مورد نظرگرم شود بايستي حرارت مورد نياز خود را از طريق هدايتي از لوله ها و تيوب هاي داخل كوره دريافت كند، اين لوله ها نيز حرارت مورد نياز براي اين انتقال حرارت را از طريق تشعشعي و جابجايي در اثر احتراق سوخت در داخل كوره جذب مي كنند. انتخاب آلياژ مناسب جهت لوله با توجه به نوع سيال و تركيبات آن و ميزان حرارت دريافتي توسط لوله و در معرض شعله قرار گرفتن از اهميت بسزايي برخوردار است.
مسائلي كه به بروز مشكلاتي براي تيوب ها منجر مي شود عبارتند از:
سرد و گرم شدن ناگهاني لوله، گرم شدن بيش از حد لوله و بالا رفتن دماي تيوب از حداكثر مجاز آن، در معرض شعله قرار گرفتن و برخورد شعله به لوله (impingement) ، ايجاد يك لايه كُك بر روي جداره داخلي لوله، Carborization، Hogging، Bending، Bowing، Sagging، Creeping، خوردگي جداره داخلي لوله بر اثر وجود مواد خورنده در سيال عبوري، خوردگي جداره بيروني لوله در اثر رسوبات حاصل از احتراق سوخت مايع بر روي جداره خارجي لوله، كاركرد لوله بيش از عمر نامي آن (80 هزار الي 110 هزار ساعت)
سرد و گرم شدن ناگهاني لوله، ممكن است به Creeping (خزش) كه نتيجه آن ازدياد قطر لوله مي باشد منجر شود كه در اين صورت احتمال پارگي لوله و شكنندگي آن را افزايش مي دهد. چنانچه در اثر Creeping مقدار ازدياد قطر از 2 درصد قطرخارجي لوله بيشتر شود، لوله مزبور بايستي تعويض شود.
در يك اندازه گيري عملي كه براي برخي از تيوب هاي هشت اينچي و شش اينچي كوره (كوره تقطير در خلا) H-151 در هنگام تعميرات اساسي صورت پذيرفت، محاسبات زير بدست آمد:
براي تيوب "8
OD = 8.625 (اصلي)
OD = 8.75 (اندازه گيري شده)
(OD = (0.125 (افزايش قطر لوله)
(OD ALLOWABLE = (8.625x2%=0.1725
هنوز مي توان از تيوب مزبور استفاده كرد.
براي تيوب "6
OD = 8.625 (اصلي)
OD = 8.675 (اندازه گيري شده)
(OD = (0.05 (افزايش قطر لوله)
(OD ALLOWABLE = (6.625x2%=0.1325
كه هنوز مي توان از تيوب شش اينچي مزبور استفاده كرد.
همان طور كه مشخص است تيوب 8 حدوداً بيش از دو برابر تيوب 6 ازدياد قطر داشته است.
براي لوله "6
كوره H-101 (اتمسفريك)
OD =6.625 (اصلي)
OD = 6.635 (اندازه گيري شده)
OD =0.01 (اندازه قطر لوله)
(OD ALLOWABLE = (6.625x2%=0.1325
بالا نگه داشتن دماي پوسته تيوب ها سبب كاهش مقاومت لوله ها و كاهش عمر مفيد و گارانتي حدود يكصد هزار ساعتي آنها مي شود.
تجربه نشان داده است كه اگر به مدت 6 هفته سطح خارجي (پوسته) لوله اي 900°C بيش از مقدار طراحي در معرض حرارت قرار بگيرد، عمر تيوب ها نصف مي شود.
يكي ديگر از مشكلات پيش آمده براي لوله ها، برخورد شعله به لوله (IMPINGEMENT) است، كه باعث OVER HEATING كوره و در نهايت HOT SPOT مي شود. اين امر مي تواند ضمن لطمه زدن در محل برخورد شعله به لوله، باعث تشديد عمل كراكينگ مواد داخل لوله شود و مواد مزبور به دو قسمت سبك و سنگين تبديل گردند.
مواد سنگين به جداره داخلي لوله چسبيده و كك ايجاد مي كنند. به ازاي تشكيل يك ميلي ليتر ضخامت كك با توجه به ضريب هدايتي كك كه برابر مقدار خاصي مي باشد براي يك شارژ حرارتي معمول در قسمت تشعشعي كوره H-101 (اتمسفريك) مي باشد، معادل فرمول زير است:
مي بايستي 300°C دماي پوسته تيوب بالاتر رود تا سيال موجود در تيوب به همان دماي موردنظر برسد. در اين صورت ملاحظه مي شود بالا رفتن دماي تيوب به چه ميزان اتلاف سوخت و انرژي، داشته و به طور كلي به مرور زمان چه لطمه ها و آسيب هايي به كل كوره وارد مي شود. به عبارت ديگراختلاف دماي پوسته تيوب هاي كوره كه در طراحي عموماً 1000°F بالاتر از دماي متوسط سيال درون آن در نظر گرفته مي شود، به مرور زمان با تشكيل كك (با رسوبات بيروني) بيشتر مي شود.
مشكل ديگر كه به علت دماي بالا براي تيوب هاي كوره ها ايجاد مي شود خميدگي در جهت هاي مختلف اين تيوب هاست.
يكي ديگر از مسائلي كه باعث خم شدن و شكستگي لوله ها مي شود پديده كربوريزيشن (carborization) است كه بر اثر تركيب كربن با آهن پديد مي آيد: اين واكنش كه باعث توليد كربور آهن خواهد شد در دماي بالاتر از 7000°c ايجاد مي شود 7000°C)تا 14000°C). اين حالت عمدتاً در زمان Curing و drying كوره پديد مي آيد. البته Hot spot نيز بيشتر در اين زمان ها اتفاق مي افتد.
وجود ناخالصي هاي مختلف مثل فلزات سديم، واناديم، نيكل و غير...، فلزاتي مثل گوگرد و ازت به صورت تركيبات آلي در سوخت هاي مايع، مسائل عديده اي را باعث مي شوند، كه از آن جمله كاهش انتقال حرارت از طريق سطح خارجي تيوب به سيال درون تيوب است كه به علت تشكيل رسوبات مربوط به ناخالصي هاي مزبور بخصوص رسوبات فلزي بر روي تيوب هاست. به همين دليل براي رسيدن به دماي مورد نظر سيال موجود در لوله، مجبور به مصرف سوخت بيشتر خواهيم شد. در نتيجه مشكلات ايجاد گرماي بيشتر در كوره و مسائل زيست محيطي در اثر تشكيل SOX، NOX و ... را خواهيم داشت. از طرفي به دليل نشست اين رسوب ها بر روي تيوب ها مسئله خوردگي و سوراخ شدن پيش خواهد آمد. علت اين خوردگي كه از نوعHigh temp corrosion مي باشد پديده سولفيديش است، كه در دماهاي بين630°C تا700°C بوقوع مي پيوندد. همان طور كه گفته شد علت اصلي آن وجود عناصر واناديم، گوگرد، سديم و نيكل به همراه گازهاي حاصل از احتراق سوخت است.
فلزات ذكر شده (بصورت اكسيد) به كمك اين گازها بالا رفته و بر روي تيوب هاي قسمت تشعشع و جابه جايي مي نشينند. خوردگي و سوراخ شدن تيوب، بر اصل اكسيد شدن و تركيب عناصر مزبور باآلياژ تيوب استوار بوده كه باعث ايجاد تركيبات كمپلكس با نقطه ذوب پايين مي شود.
تركيب اوليه پس از Na2SO4، سديم وانادايت به فرمول Na2O6V2O5 است كه نقطه ذوب آن 6300°C مي باشد. عمده تركيبات ديگر كه شامل كمپلكسي از تركيب پنتا اكسيد واناديم و سديم است در شرايطي به مراتب ملايم تر و درجه حرارتي پايين تر ذوب مي شوند. براي مثال مخلوط واناديل واناديت سديم به فرمول Na2OV2O411V2O5 و متاوانادات سديم به فرمول Na2OV2O5 در 5270°C ذوب مي شوند. ذوب اين كمپلكس ها شرايط مساعدي را براي تسريع خوردگي بوجود مي آورد. در اينجا تركيبات حاصل از احتراق نه تنها به نوع ناخالصي بلكه به نسبت آنها نيز بستگي كامل دارد و در مورد واناديم ميزان سديم از اهميت خاصي برخوردار است.
البته سديم واناديل وانادايت پس از توليد و ذوب شدن، با فلز آلياژ مربوط به تيوب، تركيب شده و بر اثر سيال بودن از سطح آلياژ كنار رفته و سطوح زيرين تيوب مربوطه در معرض تركيب جديد قرار مي گيرد. ادامه اين وضع به كاهش ضخامت تيوب و در نهايت سوراخ شدن و از كار افتادن آن منجر مي شود.

مشعل ها و سوخت:
نقش كيفيت نوع سوخت و نوع مشعل ها شايد از همه عوامل ياد شده در كاركرد مناسب، راندمان بيشتر و كاهش خوردگي بيشتر برخوردار باشد. چنانچه از مشعل هاي Low excess air و يا نوع مرحله سوز (stage burning) استفاده شود، هواي اضافي مورد نياز به ميزان قابل توجهي كاهش يافته و به حدود 3 و 5 درصد مي رسد كه ضمن كاهش و به حداقل رساندن گازهاي خورنده و مضر زيست محيطي مثل NOx، Sox، در بالا بردن راندمان كوره بسيار موثر خواهد بود. اين امر باعث كاهش مصرف سوخت شده، و در نتيجه باعث كاهش گازهاي حاصل از احتراق و آسيب رساندن به تيوب ها، بدنه كوره و دود كش ها خواهد شد. وضعيت عملكرد مشعل ها بايستي به طور مداوم زير نظر باشد. بد سوزي مشعل ها مي تواند دلايل متضادي، همچون نامناسب بودن سوخت، عيب مكانيكي، كك گرفتگي سرمشعل و يا بالعكس، رفتگي و سائيدگي (Errosion) بيش از حد سر مشعل، كمبود بخار پودر كننده و ... داشته باشد. وجود مواد آسفالتي، افزايش مقدار كربن باقيمانده (carbon residue) ، بالا بودنِ مقادير فلزات مثل سديم، نيكل، واناديم و هم چنين سولفور در سوخت مسائل متعددي را در سيستم احتراق ايجاد مي كند كه اين مسائل به طور كلي به دو دسته تقسيم مي شوند.
الف - مسائل عملياتي قبل از مشعل ها و احتراق:
اين مسايل در اثر وجود آب و نمك ها و ته نشين شدن آنها در ذخيره سازي نفت كوره بوجود مي آيند. در اين رابطه عدم تخليه مداوم مخزن ذخيره سازي، خوردگي و مشكلات ايجاد شده به طور خلاصه عبارتست از:
تشكيل لجن (sludge) در مخزن در اثر عدم استخراج كامل نفت كوره و آب، انباشته شدن لجن در فيلترها در اثر محصولات ناشي از خوردگي و پليمريزاسيون هيدروكربورهاي سنگين به علت اثر كاتاليزوري محصولات ناشي از خوردگي، انباشته شدن لجن و صمغ هاي آلي در گرم كننده سوخت، گرفتگي و خوردگي در نازل هاي پودر كننده نفت كوره (Atomizer).
ب - مسائل عملياتي بعد از مشعل ها و احتراق:
ايجاد خوردگي در مناطق گرم و سرد كوره ها و ديگ هاي بخار، ايجاد رسوبات بر روي لوله هاي قسمت جابه جايي كوره و قسمت سوپر هيت ديگ هاي بخار، كاهش ضريب انتقال حرارتي در اثر رسوبات و در نهايت افت راندمان حرارتي در اثر افزايش دماي گازهاي خروجي حاصل از احتراق از دودكش كوره.
در اثر احتراق سوخت هايي كه داراي مقادير زيادي كربن باقيمانده و خاكستر باشند، مقادير متنابهي رسوب در قسمت هاي جابه جايي كوره و يا قسمت سوپر هيت ديگ هاي بخار توليد مي شوند. اين رسوبات به سختي در اثر عمليات دودزدايي از سيستم خارج مي شوند. مسئله سازترين سوخت ها، سوخت هايي است كه در آنها نسبت واناديم به سديم 12Na كمتر از 10 باشد.
به غير از مشكلات ايجاد شده توسط اكسيدهاي سديم و واناديم، فلز نيكل نيز كه در سوخت وجود دارد با اكسيژن تركيب شده و اكسيدهاي نيكل را به صورت رسوباتي بر روي لوله ها بوجود مي آورد.
براي جلوگيري از ايجاد خوردگي توسط اكسيدهاي واناديم و يا كاهش سرعت آن اقدامات زير لازم است:

كاهش مقدار اكسيژن موجود در گازهاي حاصل از احتراق، كه اين مقدار اكسيژن را مي توان با تنظيم مقدار هواي اضافي كوره يا ديگ بخار كنترل كرد و نسبت به كاهش آن اقدام نمود. در اين حالت راندمان حرارتي به طور چشمگيري افزايش مي يابد.

جلوگيري از تشكيل گاز So3 (انيدريد سولفوريك) يا كاهش آن در اثر كاهش هواي اضافي از 35 درصد به ميزان 10 درصد، كه در اين صورت ميزان تبديل گاز انيدريد سولفورو (SO2) نصف مي شود.

افزايش نقطه ذوب رسوبات تشكيل شده در سطوح لوله ها، به طوري كه در شرايط عملياتي موجود اين رسوبات به نقطه ذوب خود نرسند. اين امر با افزودن تركيبات منيزيم، به علت داشتن اختلاف پتانسيل شيميايي زياد و اورتوواناديم (3MGO-V2 O5) كه داراي نقطه ذوب بالايي هستند (حدود 1120°C)، ميسر مي شود.

مناسب ترين روش جلوگيري از خوردگي بواسطه وجود ناخالصي هاي موجود در سوخت مايع، استفاده از سوخت هاي گازي و بخصوص گاز طبيعي است كه ضمن داشتن صرفه اقتصادي، با يك سرمايه گذاري اوليه به نسبت كم مي توان مشكلات خوردگي ذكر شده را به شدت كاهش داد.

براساس برآورد اقتصادي انجام شده، تعويض سوخت مايع و جايگزيني آن با سوخت گاز طبيعي، پس از بيست ماه، بازگشت سرمايه گذاري را در پي خواهد داشت. در عين حال گاز طبيعي مشكلات ذكر شده مربوط به مصرف سوخت مايع و هم چنين عدم مصرف بخار به عنوان بخار پودر كننده كاهش قابل ملاحظه مسائل زيست محيطي را به همراه دارد. به واسطه مصرف سوخت مايع (توليد NOx، Sox) ، به اندازه تفاضل قيمت جهاني سوخت گاز مصرفي و سوخت مايع، كه يا به فروش مي رسد و يا به عنوان خوراك واحد RFCC مورد استفاده قرار مي گيرد، سود عايد مي كند.

تجهيزات جانبي:
مهم ترين تجهيزات جانبي مورد استفاده در كوره ها را عموماً دوده زداها (SOOT BLOWERS) و آنالايزرها (O2 ANALAYZER) يا اخيراً (CO2 ANALYZER) تشكيل مي دهند.
با استفاده روزانه از دوده زدا (يك بار در روز) در يك كوره ملاحظه شده كه بلافاصله 10°C دماي سيال خروجي از كوره افزايش مي يابد، به عبارت ديگر به ميزان همان 10°C اضافي، سوخت مصرفي كوره كاهش مي يابد. ضمن اين كه تركيبات مضر و خطرناك كه هم باعث مسائل خوردگي مي شوند و هم انتقال حرارت را كاهش مي دهند، از روي لوله ها زدوده مي شوند. استفاده از ساير تجهيزات جانبي پيشگرمكن هاي هوا AIR PREHEATERS و لوازم بازيافت حرارتي از دودكش هاFORCED AND INDUCED FANS، و يا ECONOMIZER در ديگ هاي بخار باعث كاهش سوخت مصرفي و در نتيجه كاهش مشكلات ايجاد شده در كوره ها و ديگ هاي بخار مي شود.

:: موضوعات مرتبط: مقاله



نمونه هایی از اتصالات کوپلی
نوشته شده در 90/03/31
ساعت :
نویسنده : ZAHERI
نمونه هایی از اتصالات کوپلی



اتصالات کوپلی



سه راه دیواری


زانو دیواری


سه راه


رابط


رابط تبدیل روپیچ


شیر کوپلی

:: موضوعات مرتبط: مقاله